COVID-19 עולמי

ה-WHO קורא להיערכות מערכות הבריאות לקראת "סופת האומיקרון"

73% מהנדבקים החדשים בארה"ב מאומתי אומיקרון | ברוב מדינות מערב אירופה ייכנסו לתוקף הגבלות מחמירות כבר לקראת חג המולד | בניו זילנד הוחלט על סגירת השמיים | סין הציבה יעד של "אפס קוביד"

מגיפת הקורונה בסין. צילום אילוסטרציה

גל תחלואת קורונה, המכונה עתה "סופת האומיקרון", שוטף עתה את ארה"ב (73% מהנדבקים החדשים הם מאומתי אומיקרון), מדינות רבות באירופה וגם באסיה והאזור הפסיפי. "כל זאת ממחיש את הדחיפות במתן החיסונים לכלל האוכלוסיה", ציין "ניו יורק טיימס" בדיווחו הבוקר (ד').

נשיא ארה"ב הודיע כי יזרים 1,000 חיילים-רופאים לבתי החולים ומאות אמבולנסים מחשש שיהיו בתקופה הקרובה יותר אשפוזים ויידרש לפזר חולים רבים במהירות לבתי חולים שונים. הממשל הפדרלי גם התחייב להעביר יותר מכונות הנשמה וציוד מיגון עבור הצוותים הרפואיים. כמו כן יישלחו בדואר 500 מיליון ערכות בדיקה בחינם לכל דורש ויוקמו עוד 20 אלף מתחמי בדיקות חדשים.

בניו יורק החלו להציע מענק של 100 דולר לכל מי שיקבל את מנת הבוסטר. עד כה רק 18% מהאמריקאים הזכאים לכך קיבלו מנת חיסון  שלישית. כ-40 מיליון כלל לא התחסנו. מקרי האומיקרון הרבים ביותר, עד כה, זוהו בניו יורק ובאזורים קרובים לה.

גם מארה"ב הגיע אתמול דיווח על מקרה תמותה ראשון מאומיקרון – גבר בשנות ה-50 לחייו מטקסס, שלא התחסן ונדבק בעבר בנגיף הקורונה. התקשורת דיווחה כי נתוני התחלואה בכל ארה"ב מתקרבים אט-אט לרמות שנרשמו בגל האחרון באוגוסט. אתמול נמסר כי אובחנו 143 אלף מאומתי קורונה חדשים ובמצטבר גם עוד 1,299 מקרי מוות – אלא שכל אלה, או רובם, עדיין לא משויכים לאומיקרון.

במדינות רבות באסיה החיסונים הניתנים לציבור הן של "אסטרהזניקה" ושני החיסונים שפותחו בסין ו"נראה כי אין ביכולתם לעצור את ההידבקות באומיקרון, אבל כפי שכבר ידוע, הם כנראה מעניקים רמה מובהקת של הגנה מפני מחלה קשה", דיווח הניו יורק טיימס.

בניו זילנד זוהו כבר 22 מקרי אומיקרון – כולם חזרו ממדינות אחרות – ובעקבות זאת הוחלט מיד על סגירת השמיים עד סוף פברואר. סין החמירה בהגבלות כדי להשיג יעד אסטרטגי של "אפס קוביד" ולשם כך שבה ופתחה מתקני בידוד, הוטלו הגבלות נוקשות יותר על האוכלוסיה במחוזות שונים, עשרות אלפים כבר נצטוו להיכנס לבידוד ועסקים נסגרו. השלטונות מודאגים עתה במיוחד נוכח העובדה שבייג'ינג אמורה לארח בעוד חודשיים את אולימפיאדת החורף.

ביפן, לעומת זאת, נרשמה ירידה בתחלואה – ירידה של 99% במקרים החדשים של נדבקי קורונה בהשוואה לשיא באוגוסט – כאשר כבר שמונה שבועות מונים שם בממוצע פחות מ-50 נדבקים ביום. ההסבר להפוגה בתחלואה: שילוב של משמעת קפדנית מצד כלל האוכלוסיה בשמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסיכות וחיסונים. גורם רפואי בכיר הסביר: "אולי זן הדלתא עבר ביפן מוטציה ואיבד ביכולת השכפול שלו עצמו. ייתכן שמצוי בשלבי הכחדה".

ברוב מדינות מערב אירופה ייכנסו לתוקף הגבלות מחמירות, חלקן כבר לקראת חג המולד בסוף השבוע. שלוחת ה-WHO באירופה קראה למדינות היבשת "להיערך לזינוק משמעותי ולסופת האומיקרון המתקרבת". ראש השלוחה האירופאית של ארגון הבריאות, ד"ר הנס קלוג, אמר: "הזן הזה כבר דומיננטי בדנמרק, בפורטוגל ובבריטניה ובתוך שבועות מעטים יגיע לעוד מדינות ויעמיס עוד יותר על מערכות הבריאות שלהן, המתוחות ממילא עד הקצה". עם זאת הוסיף ד"ר קלוג: "ב-89% ממקרי התחלואה באומיקרון, התסמינים שמציגים הנדבקים קלים ודמויי צינון – שיעול, כאב גרון וחום גבוה. לפי שעה רובם צעירים, שממילא הסיכוי שלהם לחלות באופן קשה נמוך יחסית".

גרמניה הודיעה כי החל מ-28 בדצמבר יותרו התקהלויות פרטיות רק למחוסנים והן יוגבלו לעשרה משתתפים לכל היותר. כמו כן, תיאסר כניסת צופים לאירועי ספורט גדולים. בצרפת נתגלו 180 אלף תעודות התחסנות מזויפות ובאיטליה נעצרו כמה מאות אנשים המואשמים כי מכרו מסמכי התחסנות מזויפים.

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  אומיקרון,  הגבלות על הציבור,  חדשות,  19-COVID
תגובות