COVID-19 בישראל

האם הוריאנט החדש BA.2 יגרום לגל תחלואה נוסף בישראל?

עד כה רוצפו בארץ 350 מקרי תחלואה בוריאנט החדש | משרד הבריאות: "הוא מידבק יותר מהאומיקרון, אך נראה שהוא לא גורם למחלה קשה יותר"

מגיפת הקורונה בישראל. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

משרד הבריאות הודיע אמש (ב') כי בשבועיים האחרונים ניכרת עלייה בשיעור מקרי ההדבקה בוריאנט BA.2, הדומה לאומיקרון (BA.1) והוא אותר כעת ב-11% ממקרי התחלואה המרוצפים בקרב הנכנסים מחו"ל. שיעור זה עלה מ-7% לאחר שהזן החדש אותר בקרב עובדים זרים מנפאל שהגיעו לארץ.

עד כה רוצפו בארץ 350 מקרי תחלואה בוריאנט החדש. "בשלב זה ידוע שהוא מידבק יותר, אך לא גורם למחלה קשה יותר מה-BA.1", נמסר מדוברות משרד הבריאות.

בתדרוך לתקשורת אתמול אמר הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, כי משרד הבריאות עוקב אחרי הריאנט החדש וכי לפי הנתונים שהתקבלו מאירופה, "יש בו פוטנציאל להדבקה יותר מאומיקרון. ראינו שבחלק מהמקומות באירופה, BA.2 האט את היציאה מגל האומיקרון", אמר פרופ' זרקא, "ובחלק אחר של אירופה כמו בדנמרק הוא אפילו ייצר גל תחלואה נוסף. כמעט שלא נותרה תחלואה בוריאנט הדלתא ועיקר התחלואה היום היא של האומיקרון ושל הזן הנוסף הדומה לו".

בדיווח של עידו אפרתי הבוקר ב"הארץ" נמסר כי "במערכת הבריאות עוקבים בדריכות אחרי חדירת הוריאנט החדש, אולם מתקשים עדיין לנבא מה תהיה השפעתו על גל התחלואה הנוכחי או האם הוא צפוי להחליף את האומיקרון ולייצר שיא תחלואה נוסף.

בדו"ח סוכנות הבריאות הבריטית (UKHSA) נכתב בין היתר: "ל-BA.2 קצב צמיחה מוגבר בהשוואה ל-BA.1 בכל האזורים באנגליה בהם קיימים מספיק מקרים לביצוע הערכה". לפי הנתונים שנאספו, לוריאנט זה יכולת הדבקה מוגברת והיא בולטת במיוחד בהדבקות שמתרחשות בתוך משקי הבית.

"הוריאנט החדש אמנם קרוב משפחה של האומיקרון ודומה לו מבחינת רבות ועם זאת שונה בחלק מתכונותיו", נכתב בדיווח. שני הזנים התפתחו מאותו ענף אבולוציוני, אך הוריאנט החדש מתנהג באופן שונה במדינות שונות – בכמה מהן הוא מתפשט במהירות כאשר האומיקרון בירידה, ואילו במקומות שבהם האומיקרון היה בשיאו, הוא התפשט לאט. נראה שעניין זה תלוי בפרמטרים נוספים כמו חסינות האוכלוסיה ולכן קשה מאד לנתח ולנבא".

בדיווח צוטט ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות ב"לאומית": "אין בשלב זה מידע מבוסס. מה שידוע כרגע שמצד אחד הוא דומה לאומיקרון ואולי אף מסוגל להחליף אותו. מצד שני, אין עדויות להדבקה רחבה בשני הזנים, כך שנראה שהוא לא יוביל לעוד גל אחרי האומיקרון".

פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה באוניברסיטת בר אילן, צוטט בדיווח: "יש סימנים לכך שהחיסונים קצת יותר יעילים מול ה-BA.2, לעומת BA.1 ברמה של 70% הגנה מפני מחלה סימפטומטית שבועיים לאחר מתן מנת החיסון, לעומת 63% באומיקרון, מה שככל הנראה סותר את הטענה לפיה החיסונים עשויים לעודד התפתחות וריאנטים חדשים. באופן כללי רואים שמה שתורם להתפתחות וריאנטים הוא קצב ההידבקות, ולאו דווקא אם האוכלוסיה מחוסנת או לא".

כמו כן מסר פרופ' כהן כי בנוגע להידבקות חוזרת בוריאנט החדש בקרב מי שנדבקו קודם לכן באומיקרון, "יש עדות ראשונית להידבקות חוזרת, אבל לא ניתן להסיק ממנה לגבי רמת הסיכון של נדבקי אומיקרון. ככל הנראה זה מצב נדיר. לא ניתן לדבר בשלב הזה על תהליך משמעותי של הדבקה חוזרת. יידרשו עוד נתונים כדי לקבוע עניין זה באופן חד משמעי. נראה גם שחומרת המחלה שמחולל הוריאנט החדש לא שונה מזו של האומיקרון".

נושאים קשורים:  זן BA2,  חדשות,  19-COVID,  קורונה,  אומיקרון
תגובות