COVID-19 עולמי

תת הזן BA.2 של האומיקרון מידבק במהירות גדולה גם מחוסנים

במדינות שבן אותר תת הזן החדש נצפתה עלייה מחודשת בתחלואה או לחלופין ירידה בקצב הדעיכה | עד כה אותרו בארץ כ-300 מקרים של BA.2, רובם המוחלט הם חוזרים מחו"ל

וריאנט של נגיף הקורונה. אילוסטרציה

תת הזן BA.2 של וריאנט האומיקרון מידבק מהיר יותר מה-BA.1, בכלל זה מחוסנים וביניהם גם מתחסני הבוסטר (המנה השלישית). לפי מחקר שנעשה באוניברסיטת קופנהגן ופרטיו פורסמו אתמול בסוכנות רויטרס, הסבירות של נשא ה-BA.2 להדביק אנשים אחרים, בכלל זה ממחוסנים בשתי מנות ובבוסטר, היא 39% בעוד שהסבירות להדבקה ב-BA.1 היא 29%, כך שמדובר בסבירות גבוהה כדי 33% בהשוואה בין שני "בני הדודים" הללו של זן האומיקרון.

המחקר, שטרם עבר ביקורת עמיתים, מבוסס על נתוני תחלואה והידבקות בדנמרק, שם אובחן בין דצמבר לינואר ה-BA.2 בקרב יותר מ-8,500 בתי אב. החוקרים טוענים כי תת הזן הזה השתלט על התחלואה בדנמרק ודחק את ה-BA.1 בשכיחותו.

עד שהופיע, האומיקרון "המקורי" (BA.1) היה אחראי ל-98% מכלל המקרים שאובחנו בדנמרק אבל בהדרגה החל נדחק בידי "בן-דודו", זאת מאחר שהוא נושא תכונה חזקה יותר של פריצת המערכת החיסונים בנדבקים. עם זאת, גם עתה החיסונים הניתנים כיום מקנים מידה משמעותית של הגנה למחוסן.

ההתפתחויות הללו נמצאות במעקב מצד מומחי משרד הבריאות בישראל. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, אמרה הבוקר (ד') בדיון על חיסוני הילדים בוועדת הבריאות של הכנסת, כי עד כה אותרו בארץ 297 מקרים של BA.2, רובם המוחלט חוזרים מחו"ל. עתה נבדק אם הם החלימו קודם לכן מהאומיקרון המקורי ועתה חלו מחדש. עוד אמרה ד"ר אלרעי פרייס כי כרגע לא ידוע על מקרים של הדבקה חוזרת באומיקרון שהיו בישראל ובכלל זה גם בתת הזן החדש שלו.

לגבי תופעת ההידבקות החוזרת, לפי מחקר שמעשה ב"אימפריאל קולג' לונדון" בקרב 3,582 משתתפים שנדבקו באומיקרון, כשני שלישים מהם טענו שנדבקו בקורונה עוד קודם לכן. כלומר, הם נדבקים חוזרים. על פי ההערכות, גם הידבקות באומיקרון ה"מקורי" אינה מגנה מפניו הידבקות בתת הזן. לפי הממצאים בדנמרק, בחלק מהמקומות שבהם נצפתה עלייה בהידבקות ב-1.BA, ישנה עלייה במקביל בהידבקות ב-BA.2.

עד כה בעולם אין אינדיקציות שתת הזן מסוכן יותר, אך גורמים מעריכים כי הוא מידבק פי 1.5 יותר מהאומיקרון המקורי. כמו כן, במדינות שבן אותר תת הזן BA.2 נצפתה עלייה מחודשת בתחלואה או לחלופין ירידה בקצב הדעיכה.

נושאים קשורים:  זן BA.2,  וריאנטים,  אומיקרון,  דנמרק,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  19-COVID,  חדשות
תגובות