COVID-19 בישראל

חשש שהתפשטות BA.2 בישראל תגרום לתחלואה של אלפים

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא: "עד כה התגלו בישראל 700 מקרים של הוריאנט BA.2, בתי החולים אינם בסכנת קריסה, אך ככל שיש יותר עומס, המענה הרפואי המיטבי פוחת"

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא מסר אתמול (ב') בתדרוך לתקשורת כי עד כה התגלו בישראל 700 מקרים של הוריאנט BA.2. הוא קרא לבני 60 ומעלה להתחסן במנה הרביעית, הדגיש כי בתי החולים אינם בסכנת קריסה, אם כי יש מוסדות שבהם יש עומסים כבדים, והודה: "ככל שיש יותר עומס, המענה הרפואי המיטבי פוחת".

לדברי פרופ' זרקא, מתבצע מעקב אחרי BA2 בעיקר בבריטניה ובדנמרק, בהן התחלואה גורמת לכך שגל האומיקרון לא יורד. "אנחנו חוששים שהתפשטות BA.2 בישראל תגרום לתחלואה של אלפים במשך שבועות רבים. התמונה העולמית מראה שהתחלואה בוריאנט הזה יותר מידבקת מהאומיקרון, אולם התמונה הקלינית לא יותר קשה. אנו מאד מקווים שזו תהיה תמונת המצב גם בהמשך".

פרופ' זרקא פירט: "בקרב בני 60 פלוס - למעלה מ-100 אלף לא קיבלו עדיין את מנת החיסון השלישית. רק 40% מהזכאים למנה הרביעית קיבלו אותה, כ-670 אלף איש". עוד ציין כי הוא ממליץ על ביצוע בדיקות אנטיגן יזומות לפני אירועים משפחתיים, "כדי להגן על האבות והאמהות שלנו". הוא שב והעריך: "הקורונה כאן ותמשיך להיות כאן חודשים רבים". עוד אמר כי הוא מקווה שבימים הקרובים תמומש ההבטחה ל-45 מיטות טיפול נמרץ נוספות כדי לסייע לצוותים הרפואיים בגל הנוכחי.

תחזית שונה מזו של פרופ' זרקא, הציג הבוקר בראיון לאטילה שומפלבי ב-Ynet פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, המרכיב מודל החיזוי למהלכי המגיפה. לדבריו, "הוריאנט B.A2 לא יוביל לגל תחלואה גדול כמו האומיקרון הנוכחי. אנחנו מבינים שהוא כנראה יותר מידבק וההערכות בעולם הן שלפחות בתקופה הקרובה, מי שנדבק באומיקרון יהיה מוגן מהידבקות בוריאנט החדש.

"כיוון שקרוב למחצית מהאוכלוסיה בישראל תידבק באומיקרון עד שהגל יסתיים, אני מאמין שזה ייצור הגנה מאוד טובה נגד הוריאנט. למעשה כאן מדובר בחסינות עדר". עוד אמר: "נראה שיהיו הדבקות של אלה שלא נדבקו, אבל זה אומר שמבחינת מספרים לא צפוי להיות פה גל".

עם זאת הוסיף פרופ' סגל: "יש לקוות שהאומיקרון יהיה הגל האחרון אבל השאלה המרכזית היא כמה זמן אדם שנדבק יהיה מוגן מפני האומיקרון עצמו ומפני וריאנטים אחרים. אנחנו לא יודעים את התשובה לשאלה הזאת. יש דעיכה של החיסון. אנשים שנדבקו בדלתא נדבקו באומיקרון אחרי שלושה חודשים, אז מי ערב לנו שלא יגיע זן נוסף שידביק את אלה שנדבקו באומיקרון?".

נושאים קשורים:  פרופ' סלמן זרקא,  פרופ' ערן סגל,  וריאנט 2.BA,  אומיקרון,  קורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות